Proloog:
De verzorgster vertelt wat er aan Medea’s leed voorafging
en waarom ze leed heeft en waar ze toe in staat is. De paidagogos vertelt over
de verbanning en ze vrezen het ergste. De woede van Medea wordt steeds erger.
Parodos:
De verzorgster verklaart Medea’s woede aan het koor terwijl Medea zegt
dat ze beter dood kan zijn. De verzorgster werkt medelijden voor Medea, die
Zeus oproept Iason te straffen voor schending van de huwelijkseed. Het koor
geeft de verzorgster de opdracht Medea naar buiten te halen, voordat ze in huis
een ongeluk begaat.
Eerste Epeisodion:
Medea staat het koor te woord, ze zegt dat de vrouw ondergeschikt is aan de
man. Vrouwen moeten zich altijd aanpassen en weggaan is geen optie terwijl de
man zijn gezin in de steek kan laten(dan vertelt de man zijn verhaal bij een
vriend). Ze vecht liever drie keer dan dat ze een kind baart. Ze vraagt of het
koor, als zij weet hoe ze zich op Iason moet wreken, over haar daad wil zwijgen.
Creon verband Medea en haar kinderen uit angst dat ze Creon’s dochter
iets aan doet. Hij weet dit omdat ze berucht/beroemd staat om zwarte magie.
Ze ziet zichzelf als beter dan de wijzen en dus wordt ze een schandvlek voor
de hele stad. Ze slijmt een beetje bij Creon, ze zou hem nooit wat aandoen en
probeert heem zo om te praten, maar hij is niet te overtuigen. Het enige wat
haar lukt is nog één dag te blijven om haar vertrek en dat van
haar zonen voor te bereiden. Deze dag zou ze eerst gebruiken om vader, dochter
en man te doden, maar daarna bedenkt ze dat ze eerst een onderkomen moet vinden
om vandaar uit de moord te plegen, waarbij ze al haar kunsten zou gebruiken.
Eerste Stasimon:
In dichtvorm vertelt het koor dat de man zijn eed heeft gebroken en hij de vrouw
heeft vervreemd, met als gevolg dat haar liefde is omgezet in haat.
Tweede Epeisodion:
Iason probeert het Medea en de kinderen gemakkelijker te maken , maar volgens
hem is Medea’s dreiging en geklaag de reden van verbanning. Medea probeert
Iason een schuldgevoel en schaamte aan te praten, door te vertellen wat ze allemaal
voor hem heeft gedaan en waardoor ze overal haat heeft gezaaid en nergens heen
kan. Volgens Iason hebben deze opofferingen Medea meer opgeleverd dan gekost.
Ze is nu overal beroemd en leeft in een staat met wetten. Het huwelijk met de
prinses is alleen maar beter voor Medea en de kinderen. Hij was haar liefde
niet beu of was niet opzoek naar een nieuwe bruid, maar wilde niet arm leven
en zijn zonen goed kunnen opvoeden. Dit kan door de macht die hij door het huwelijk
kreeg. Het koor is het niet met zijn goedpraten eens. Medea vraagt waarom hij
, als hij dit met voorbedachten rade deed, hij het voor haar heeft verzwegen.
Hij zei dat hij wist dat ze zich(zoals nu) niet zou kunnen beheersen. Hij sloot
dit huwelijk om koningsschap over het gezin, niet om die vrouw. Iason biedt
voor de laatste keer hulp aan(geld contacten) maar die weigert Medea meteen.
Tweede Stasimon:
Het koor zegt dat de vrouw door de man getemd moet worden en dat hij haar kan
vervangen en verbannen naar de nacht. Niets is erger dan verwisselbaar te zijn.
Derde Epeisodion:
Aegeus is kinderloos en komt van Delphi naar Medea. Hij ziet dat Medea ongelukkig
is en vraagt wat er is. Hij vindt haar ontering en verbanning schandelijk en
op Medea’s verzoek geeft hij haar asiel in ruil voor kinderen(vruchtbaarheid)
maar ze moet haar eigen weg naar Athene vinden, want Aegeus wilde de gastvrijheid
niet beschamen. Medea laat Aegeus beloven dat hij haar niet zal uitleveren.
Hiermee heeft Medea een veilige plek waar ze naartoe kan nadat ze haar wraakplannen
op Creon’s dochter heeft uitgevoerd. Ze wil haar een huwelijksgeschenk
geven(een sluier en een krans van goud met gif gedrenkt). Ze sterft dan onzalig
en iedereen die haar aanraakt ook. Daarna vermoordt ze haar eigen kinderen zodat
Iason’s huis is uitgeroeid en hij geen nageslacht bij zijn (dode) bruid
kan verwekken. Ze laat iemand Iason halen en is niet van haar plannen af te
zetten. Ze zal haar eigen zoons vermoorden om Iason midden in het hart te treffen.
Derde Stasimon:
Vogels verscheuren hun verwanten als die zwak zijn. Maar nooit zal een vogel
zijn eigen jongen doden. Een beer kent zijn jongen niet, ze zijn ver van hem
in eenzaamheid geboren, daarom ziet hij ze als een bedreiging voor zijn gebied.
Een berin zal haar kroost nooit wat aandoen. Een mens die zijn eigen kinderen
vermoord is niet menselijk, godslasterlijk. Onnoembaar is de moeder die haar
verleden en toekomst, die zichzelf vermoordt. Geen enkele eed is nog geldig
als ze dit doet.
Vierde Epeisodion:
Iason komt Medea aanhoren. Ze zegt dat ze hem vergeeft en zijn plannen begrijpt.
Ze hoeft zich niet te verzetten tegen iets wat alleen maar goed voor haar is
en voor haar kinderen. Ze roept haar kinderen de haat tegen hun vader te vergeten
en hem te begroeten. Dan huilt ze omdat ze niet weet hoe lang de kinderen nog
liefde kunnen geven aan Iason(verbanning?). Hij beloofd dat zijn zonen nadat
ze zijn opgegroeid zullen heersen over Corinthe. Maar zij dient een verzoek
in: ze vraagt of de kinderen bij hem mogen blijven. Hij zal proberen Creon te
overtuigen, door middel van zijn vrouw. Als dan geeft Medea haar de sluier en
gouden krans. Iason wil het niet aannemen, het koningshuis heeft geen gebrek
aan sluiers en goud. Maar Medea vind dat geschenken meer dan duizend woorden
zeggen en dat ze er alles aan wilt doen(zelfs haar leven bieden) om haar zonen
te laten blijven. Ze stuurt haar kinderen om de geschenken persoonlijk te overhandigen.
Vierde Stasimon:
Het is onheil dat de wereld bestaat, een visioen zou geleid kunnen worden en
is niet echt. Recht verkeert in wraak en wraak erkent geen maat. Het is afwachten
of de boze droom werkelijkheid wordt.
Vijfde Epeisodion:
De paidagogos vertelt Medea dat haar zonen niet meer verbannen zijn en Medea
barst in tranen uit omdat haar kinderen moederloos zijn en zij niet voor een
vrouw kan zorgen. Ze hoopte door haar kinderen verzorgd te worden in haar ouderdom,
maar haar leven zonder kinderen is verbitterd. Ze twijfelt of ze haar plannen
doorzet, praat met zichzelf. Ze vind zichzelf laf, maar krijgt het bijna niet
over haar hart, maar ze moet wel. Omdat ze de prinses al heeft gedood, wacht
haar kinderen een groter onheil. Het koor zegt dat zelfs een vrouw tot inzicht
kan komen . De kinderloze mensen zijn het gelukkigst, ze hebben minder zorgen
en het lot kan hen minder treffen. Medea hoort van een dienaar dat de prinses
én de koning gestorven zijn. De prinses stierf nadat ze blij de mooie
sieraden had omgedaan en de koning nadat dat hij het lijk van zijn dochter in
zijn armen nam. Na dit spoort Medea zichzelf aan haar zonen te doden om ze te
redden uit wredere handen.
Vijfde Stasimon:
Het koor roept de goden op Medea tegen te houden. En ze proberen haar zelf tegen
te houden door te zeggen dat alles zinloos is na de moord op haar kinderen(zoals
zwangerschap, vlucht uit vaderland) en dat ze met haar eigen vlees haar eigen
bloed smoort. Dan vermoordt Medea haar kinderen en het koor reageert op hun
uitspraken. Het koor raakt in paniek, moeten ze ingrijpen? Maar het is te laat.
De aarde gruwt, om een vrouw die geen mens meer is.
Exodus:
Iason is boos op Medea vanwege de moord op de koning en de prinses, en wil snel
naar zijn kinderen om hen te redden van de nabestaanden van het koningshuis.
Het koor vertelt hem dat Medea zijn zoons heeft vermoord. Iason is te verbijsterd
en gelooft het pas als hij het met eigen ogen kan zien. Medea laat dit niet
toe. Iason vervloekt Medea en scheld haar uit, hij heeft niets meer. Medea zegt
dat Iason haar wraak heeft verdient en ze heeft hem in zijn hart geraakt. Ze
zegt dat haar kinderen door hun vaders gril zijn gedood. Medea wil niet dat
Iason zijn zonen begraaft en doet dit zelf, gaat daarna naar Athene terwijl
Iason laag sterft. Iason dreigt hierop met wraak (van de goden). Iason gaat
om zijn vrouw te begraven met tranen in zijn ogen en Medea zegt recht in Iason
gezicht dat ze haar zonen heeft vermoord om Iason te vermorzelen. Iason wil
een laatste kus geven aan zijn zoons. Maar Medea laat dit niet toe omdat hij
ze heerst heeft verstoten. Iason roept de goden aan te getuigen van deze daden.
Ik heb mijn eigen ondergang bij deze vrouw verwerkt.